Wat is yoga?

Yoga is meer dan lichaamsbeweging of meditatie, het is een manier om eenheid te creëren, tussen je lichaam en geest en in je (dagelijkse) leven. Het woord yoga komt uit het Sanskriet, een klassieke taal uit India, en betekent verbinden of verenigen. Duizenden jaren geleden is yoga in India ontstaan en heeft zich al die tijd verder ontwikkeld. Sinds de 20ste eeuw verspreidt yoga zich voorbij de Indiase grenzen en is around the globe ongekend populair, zowel vanwege de fysieke meerwaarde als de weldaad voor de geest. Het beoefenen van yoga kan bestaan uit ademhalingsoefeningen, meditatie en asana's, ofwel yogahoudingen. Meestal is het een combinatie van deze drie.

De Yogastudio biedt  hatha yoga, ashtanga yoga, poweryoga, vinyasa flow, slow yoga, yin yang  yoga en yoga voor 55+ aan. In het rooster vind je de tijden en waar relevant de niveaus, van beginners tot gevorderd.

Daarnaast organiseren we regelmatig workshops o.a. het Yoga introductieprogramma; hier kun je meer over lezen bij workshops. Hier onder vind je een korte uitleg over de verschillende vormen van yoga:

Hatha yoga

De hatha yoga is een bekende en veel beoefende vorm van yoga. Het accent ligt op de ontspannning. Aan de hand van een aantal klassieke asana's, oftewel yogahoudingen, komt de energie in het lichaam vrij, gaat stromen en brengt lichaam en geest in balans. Sleutel hiervoor is de ademhaling, waar in de les veel aandacht aan wordt besteed. Hatha yoga is voor iedereen geschikt, ongeacht leefdtijd of lenigheid.

Ashtanga yoga

Ashtanga Vinysa yoga is een zeer dynamische vorm van yoga. In deze les beoefen je een vaste serie van houdingen, de eerste of primary serie genaamd. Na een moment van stilte en aandacht volgt een serie van zonnegroeten om het lichaam op te warmen. De serie staande- en balanshoudingen wordt gevolgd door een reeks van zittende houdingen. De slotserie oftewel finishing sequence bestaat uit achteroverbuigingen en omgekeerde houdingen, en tenslotte volledige overgave tijdens ontspanning. De sleutel tot deze vorm van yoga is het verbinden van je adem met de beweging, vinyasa genaamd.

Vinyasa Yoga

Bij Vinyasa Flow beweeg je op het ritme van de ademhaling van de ene yogahouding naar de andere. De cyclus van houdingen wordt tijdens een les steeds verder uitgebreid met nieuwe houdingen. Je maakt gebruik van ademhaling, bandha's en dristi's om je aandacht meer naar binnen te brengen en je omgeving los te laten. Vinyasa Flow is geschikt voor iedereen die iets meer wil dan hatha yoga en poweryoga te intensief vindt.

Zwangerschapsyoga

Ontspanning is de sleutel voor een gezonde zwangerschap en voor een soepele bevalling. Zwangerschapsyoga kan je daarbij helpen. Met diverse (yoga-) oefeningen die speciaal zijn afgestemd op het lichaam van de zwangere vrouw en ademhalingstechnieken, helpen wij jou om lichaam en geest te versterken. Yoga tijdens je zwangerschap maakt namelijk niet alleen je spieren soepel en sterk, maar geeft je ook innerlijke kracht en balans om jouw zwangerschap en bevalling zo ontspannen mogelijk te laten verlopen.
 

Verder verstrekken we veel praktische informatie en tips en is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met je mede-yogi’s. Zwangerschapsyoga bij De Yogastudio is niet ‘zweverig’, maar zorgt er juist voor dat je met beide benen op de grond blijft staan. Je hoeft geen ervaring met yoga te hebben.

Mindful Yoga

Mindful Yoga is een combinatie van hatha yoga en mindfulness. Mindfulness wordt wel omschreven als 'aandachtigheid' ofwel met je aandacht bij het 'hier en nu' zijn. Een methode die net als yoga er voor zorgt meer rust en harmonie te ervaren in je dagelijkse leven. In de lessen Mindful Yoga komen deze twee disciplines samen. Mindfulness & Yoga leert je anders om te gaan met spanning, stress en piekergedachten.

Power yoga

Poweryoga is een dynamische, vloeiende stijl van yoga waarbij de houdingen in een doorgaande 'flow' met elkaar zijn verbonden. Poweryoga is gebaseerd op ashtanga yoga, het grote verschil is dat de volgorde van de houdingen niet vastligt. Poweryoga heeft onder andere een gunstig effect op je conditie en de kracht in je lichaam, de flexibiliteit, ademhaling en concentratie. Deze stijl is vooral geschikt als je, naast de mentale ontspanning, op zoek bent naar flinke fysieke inspanning.

Hatha Flow

In de Hatha Flow lessen creëren een langzame flow van asana’s (lichaamshoudingen). Op het ritme van de ademhaling bewegen we van de ene asana naar de anderen. De intensiteit van deze les is lager dan bij Vinyasa yoga. Soms zullen de houdingen langer vastgehouden worden zodat lichaam en geest de kans krijgen zich over te geven. Door met aandacht te observeren wat er in het lichaam gebeurt krijg je meer inzicht in je eigen mogelijkheden en beperkingen, en zul je merken dat je lichaamsbewustzijn groeit. Door bewust je adem te volgen leer je hoe je onnodige (spier)spanning kunt loslaten.

Relax Deeply

Relax Deeply is een rustige, meditatieve variant van hatha yoga. Alle aandacht gaat uit naar het bewust tot rust komen van lichaam en geest. Deze vorm van yoga is voor iedereen toegankelijk, jong en oud, én met name ook voor mensen die tijdelijk geblesseerd zijn, veel stress kennen of door omstandigheden niet zo veel energie hebben. Wil je in de eerste plaats goed leren hoe je lichaam en geest kunt ontspannen, maar wil je daarnaast ook dat je lichaam soepeler en leniger wordt, dan is Relax Deeply ideaal.